images/logo1.png

مجله و خبر

جوشکاری در صنایع ریلی

در صنعت راه آهن ريل و چرخ قطار هر دو از جنس فلز هستند و بنابراين اصطکاک فلز به فلز مابين آنها وجود دارد.همچنين در نقاطي از ريلها چون سوزنها و تقاطها, علاوه بر سايش, ضربه نيز وجود دارد.بسياري از چنين عيوباتي را ميتوان توسط جوشکاري تعمير کرد.

برخي از موارد اين تعميرات عبارتند از:
سوزن

سوزنهاي قطار و ساپورت ريلهاي کنار آنها در اثر سايش چرخ قطار و ريل و برخي اوقات در اثر ضربات وارد شده, دچار تخريب ميشوند.ريلهاي سوزن بسيار گران هستند و تعويض آنها هزينه بر مي باشد. اين سوزنها را بخوبي ميتوان توسط جوشکاري تعمير کرد و جالب آن است که بدليل استفاده از مواد سخت پوشاني ,عمر سوزن تعمير شده از سوزن نو بيشتر است.

براي تعمير سوزن از الکترود E1-UM-300 با سختي HRC30 استفاده ميشود.ريلهاي ساپورت را نيز ميتوان با سيم توپودري OK 15.43 (ساخت شرکت ايساب ,معادل استاندارد ندارد) جوشکاري کرد.جوشکاري اين دو قطعه بسيار مشکل بوده و بدليل نازک بودن ريل سوزن ,مي بايست تمهيداتي را جهت جلوگيري از پيچش در آن بکار برد.ريل بايد پيش از جوشکاري پيشگرم شود و بعد از جوشکاري نيز به آرامي و زير عايقي از جنس پشم سنگ, سرد گردد.شکل زیر نمايي از يک سوزن تعمير شده را نشان ميدهد. پس از انجام جوشکاري ريل را با سنگ زني به ابعاد اوليه ميرسانند.


سمت چپ:ريل سوزن تعمير شده توسط جوشکاري-سمت راست:تست پروفايل سوزن پس از جوشکاري

ریل های متقاطع

در ريلهاي متقاطع عامل اصلي تخريب, ضربه ناشي از چرخ قطار است هرچند که سايش نيز وجود دارد. اين نوع از ريلها از دو جنس اصلي ساخته ميشوند؛فولادهاي منگنزي با 14% منگنز و فولادهاي کربن-منگنز.روش تعمير اين دو با يکديگر تفاوتهايي دارد.

در ريلهاي با منگنز بالا ,ابتدا با انجام تست مايعات نافذ,وجود ترک را در قطعه بررسي ميکنند و با سنگ زني تمامي ترکها برداشته ميشود.در مرحله بعد ,پس از تميز کردن ريل از چربي و ساير ناخالصيها, جوشکاري بدون انجام پيشگرم صورت مي گيرد.براي جوشکاري و تعمير اين قطعه از الکترودهاي E FeMn-A (بر اساس استاندارد AWS) و يا سيمهاي توپودريMF7-200-KND و MF8-GF-200-GKPR استفاده ميشود .بذليل حساسيت اين نوع ريل به حرارت که باعث از دست رفتن سختي آن ميشود,بايد دماي قطعه در بين پاسهاي جوشکاري از 200 درجه سانتيگراد تجاوز نکند. استفاده از دستگاههاي اتوماتيک جوشکاري در اين نوع ريل توصيه ميشود که بدليل استفاده از سيم توپودري و سرعت کار ,باعث حرارت دهي کمتري به ريل ميشوند. در شکل زیر ميتوان ريلهاي متقاطع را در حين تعمير و بعد از تعمير مشاهده کرد.


تعمير ريلهاي متقاطع از جنس فولاد کربن-منگنز نيز شبيه گروه قبلي است با اين تفاوت که ريل بايد پيشگرم گردد فرضا ريل UIC60 با گريد 900A را بايد ºC400 پيشگرم کرد و دماي بين پاسي نيز از ºC350 کمتر نشود.براي تعمير اين گروه از الکترود E1-UM-300 و يا سيم توپودري OK 15.43 استفاده ميشود.

راهنمای تعمیرات ریل های شرکت ایساب

نمایندگی ها

Tip Tig
ESAB
AXXAIR
Fontargen
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها. نشان دهنده رضایت شماست. جزئیات بیشتر ...